
Przedstawiamy podsumowanie naszych działań w ramach modułu poświęconemu autentyczności w ramach programu #ZobaczEmocje w klasach 2c, 3a, 3c i 5c. W ramach realizacji serii zajęć uczniowie i uczennice byli wprowadzani w temat tożsamości i autentyczności – tego, jacy są i jak mogą różnić się od siebie. W programie wprowadzono pojęcia takie jak Ja autentyczne, ja w sieci (awatar), asertywność, komunikacja, a także przedstawiono temat bezpiecznej komunikacji w przestrzeni internetu, strategie radzenia sobie i pomagania innym w najczęstszych sytuacjach trudnych, ze szczególnym uwzględnieniem zjawiska odrzucenia przez grupę rówieśniczą.
Moduł #ZobaczEmocje wyróżnia pięć fundamentalnych elementów autentyczności, które składają się na ten złożony proces:
- Samoświadomość: Zdolność do rozumienia własnych myśli, uczuć, potrzeb i wartości. Przykładem jest nastolatek, który zna swoje mocne i słabe strony.
- Autentyczne wyrażanie siebie: Umiejętność szczerego i spontanicznego wyrażania myśli i uczuć, z poszanowaniem granic innych. To dziecko, które otwarcie mówi o swoich emocjach.
- Zgodność wewnętrzna: Spójność między tym, co myślimy, czujemy i robimy. Młody człowiek działa wtedy w zgodzie ze swoimi wartościami.
- Autonomia: Zdolność do podejmowania decyzji zgodnych z własnymi wartościami i przekonaniami, bez presji otoczenia. Na przykład nastolatka wybierająca studia zgodne z własnymi zainteresowaniami, a nie oczekiwaniami rodziców.
- Odporność psychiczna: Umiejętność radzenia sobie z trudnościami i przeciwnościami losu, zachowując przy tym swoją autentyczność. To dziecko, które po porażce wyciąga wnioski i dalej dąży do celu.
Teraz kolej na moduł dotyczący zdrowia fizycznego!
Koordynatorki programu Monika Wojtylak i Ewa Piątkowska





























